Breaktanssin opetus suomessa 1984-2010

Taukojalka keskustelu » Vapaa sana

(52 viestiä)
  1. Moi,
    ehdottomasti tulisi lisätä tohon listaan Frenando aka 'Fertsi' Hasa De Silva.
    Hän oli oppinsa saanut Kanadasta ja opetti juuri Aira Samulinin tanssikoulussa breikkiä, electricboogia, poppingia yms. Fernando voitti 1985 'Master mover'(muistaakseni) skabat Helsingin jäähallissa.

Pz,

Lähetetty 6 vuotta sitten #
  2. Yo Jesse hyvä, et joku jaksaa pitää kirjaa tyypeistä, jotka on oikeasti vaikuttanu skeneen.Pasi Hakari opetti kans kasaril Helsingin tanssiopistol.Oli oikeesti kova tyyppi vetää, mut lopetti ja alotti baletin...:).Hengas/heitti keikkaa electro dynamicksien kans.Ja sit oli suamana brown(en oo varma kuinka etunimi kirjotetaan), joka opetti 84-85 tanssiopistolla ja tais tulla ennen charlsia suomeen opettaa.Meitsi alotti tanssivintintillä -97 syksyllä.Aluks omistajat ei halunnu mitään breaktunteja, mut Pera Mäki(toi capoeiran suomeen ysärin alussa) vakuutti omistajat, et se kannattaa.Alux opettiin peran kans puoliks ja tunnin nimi oli capobreak.Kukaan ei meidän lisäksi ole koskaan pitännyt capo/break-tunteja ennen/jälkeen, vaikka jotkut niin väittääkin.Meil oli kans esiintyvä ryhmä, jonka nimi oli jaguar hands.Aluks capo jätkien messis oli minä ja topi.Mut isommil keikoil oli koko imc.Muistan kuinka esim. taijaa sain suostutella monta tuntii ennen esitystä lavalle(sitä jännitti esiintyminen ihan sikana).Ja mikä karismaattinen esiintyjä taijasta tulikin.Ne oli hyviä aikoja.Nää uudet tanssikoulut vois tsekata mitä niiden opettajat kirjoittaa esittelysivuille esim. hip hopin pioneeri maininta on aika helvetin perseestä ja tyhmää.Varsinkin kun kaikki tietää totuuden.Paitsi ne oppilaat ja niitä huijataan...ei hyvä.Jesse thaks taas mielenkiintoisesta aiheesta ja nähdään hallilla.

Hypnotic/Imc,Sfc,Kisis posse,Stadi09,Floorphilia

3. Yo Jesse hyvä, et joku jaksaa pitää kirjaa tyypeistä, jotka on oikeasti vaikuttanu skeneen
    -------------------------------------------------------------------------------

JEES, hiukan tähän viitaten. Antti Tietäväinen on kirjoittanut mielestäni 1 erittäin hyvän artikkelin OIKEASTA suomi hip hopin historista. Siinä ei paljoa bboy hommista kerrota/tiedetä, mutta muuten varsin hyvä doku. Jokaisen suomi HH:n historiaa opiskelevan pitää lukea seuraava:

http://www.uta.fi/~at65545/hiphop.htm
    http://www.uta.fi/~at65545/hiphop2.htm

4. Hypnotic

Taukojalan foorumit ei ole välttämättä oikea paikka ratkoa vuosien takaisia vääntöjä ja osoittaa niitä tietyille tahoille piilotetuin viestein. Varmasti saat myös ko. henkilöihin yhteyden muutakin kautta ja voit selvittää asiat.

Muuten hyvä topikki ja Jesselle kiitokset alotus postauksesta. Palaan topikkiin Jyväskylän meiningistä kuhan saan ajatukset jalostettua.

-Johannes "Hatsolo" / Flow Mo / Saiffa / Taukojalka

5. Johannes/Hatsolo

Oon aika ihmeissäni sun reaktioon mun kirjoituksesta.Tässä ei todellakaan ole kysymys jostain beefistä, vaan siitä, et voiks kuka tahansa tulla tähän kulttuuriin ja alkaa satu sedäksi.Ja mun mielestä on todella huolestuttavaa, kuinka ihmiset sulkee korvansa ja silmänsä, kun ne kuulee näitä satuja..kuhan kaikki on hyvin ni fine.Toiseksi olen kertonut kyseiselle henkilölle mitä mieltä olen sen old skool läpistä ja hän kyllä sen tietää.Mut mitä järkee on sanoa asiasta kun mikään ei johda mihinkään, vaan kaikki pysyy samana.Nyt toivoisinkin et koko Suomi hip hop skene ottais kantaa asiaan, eikä tehdä tästä mitään peten omaa taistelua totuuden puolesta.Mun mielestä vääryydet pitää saada kaikkien kuultaviks ja siitä jokainen voi luoda oman mielipiteen mitä mieltä on.Vaiko onko niin, et taukojalka ei suvaitse sana/tiedonvapautta??Tälle foorumille ei siis saisi kirjoittaa omia mielipiteitä ilman, et ne suodatetaan ekax tarkan suurennuslasin läpi.Miten voitte sanoa et edustatte Suomi skenee, kun tänne ei edes saa totuudenmukaista historiaa kirjoittaa????

Hypnotic/IMC,SFC,KISIS POSSE,STADI09,FLOORPHILIA.

6. Hypnotic

Ei tässä kenenkään sananvapautta rajoiteta eikä olla editoimassa mitään pois, jos keskustelu säilyy asiallisena. Hyvä että tuot tietoa helsingin ysäri meiningistä esille. Kuitenkin jokaisella asialla yhtä monta näkemystä kun on kertoijiakin, joten mitään yhtä totuutta tuskin on olemassa. Kannantan avointa keskustelua, mutta erityisesti tän topikin alla positiivisesssa mielessä. Toivottavasti ymmärrät tän.

-Hattunen

7. Yo. Johannes, ei täs todellakaan mun mielest oo kyse mistään beeffistä, beeffin hakemisesta tai mistää muustakaa disautuksesta. Ainoastaan et pidetään faktat faktoina. Koska jos toi "suomi hiphop pioneeri" -läppä ei pidä paikkaansa, ni mun mielestä se on aika epäkunnioittavaa kaikkia niitä kohtaan, jotka on alottanu breikin ennen vuotta 2003, koska se oli ensimmäinen kerta ku mä oon nähny ko. henkilön treenaamas breikkiä ja oon ite käyny treenaamas kisiksel vuodesta 99. Jos mä oon väärässä ni asiasta voi sit varmaan näyttää jotain todisteita. Mut ei oo kyse mistään beeffistä et ei hikoilla siitä. Ja tosiaan, kiitti Jesse! Mielenkiintosta faktaa kehissä. Kaikkien pitäs lukee ehdottomasti! Peace!

-VesaTheVice/Floorphilia-

8. Jeps

Ensinnäkin tässä pitäisi määritellä termi "Suomi hip hopin pioneeri"
    Minä määrittelen sen seuraavasti:
    - henkilö joka on ollut mukana 80-luvulta lähtien ja on edelleen
    - henkilö joka on ollut uudistamassa/muuttamassa pelin henkeä ratkaisevasti
    - henkilö joka on ollut nostamassa hommaa toiselle tasolle
    - henkilö joka on vienyt Suomi HH jotain osa-aluetta suuren maailman tietoisuuteen ratkaisevasti.

Nämä kohdat eivät ole toisiaan pois sulkevia. Tarkoittaa esim sitä, kun 90 -luvun sukupolvi vei Suomi breakin maailmalle. Niin he eivät ole 80 luvulla aloittaneita, mutta ovat yhdellä HH osa-alueella Suomi osaston pioneereja.
    Tosin on kyllä todella vaikea mieltää että kukaan 2000 luvulla kehiin tullut olisi vielä millään osa-alueella pioneeri.

Ja tämä on siis minun määritelmäni, ei absoluuttinen totuus.
    Sanakirja määrittelee sanan pioneeri seuraavasti:
    - Edelläkävijä, uudisraivaaja

Asiasta on ollut keskustelua bboyworld boardilla ja tähän lainaan hiukan DJ Renegadea:
    http://www.bboyworld.com/forum/newskool-footage-section/75590-truth-gabin-nuissier-king-original-flava-5.html
    - Lukekaa tuo keskustelu jono
    Suora lainaus Renegaden postista:
    "Yes, there were a few others. But we lived in the video age. '88-'94. It wasn't like the previous time. SHOW US FOOTAGE.
    Anyone else is fronting!!"

Allekirjoittaneella löytyy valokuvia/videota omista tekemisistäni Suomi HH:n saralla vuosilta 1984-2010.

Kuten Hatsolokin totesi ei ole yhtä totuutta, niitä on niin paljon kuin kertoajiakin. Ja kuten Vesa ja Hypnotic totesi pidetään faktat faktoina. Eli videot/kuvat kehiin, niin tiedetään missä mennään?

Joten pysytään "totuudessa" jonka voimme todistaa.

Näkemykseni laitan tähän, koska useat ihmiset kysyivät asiaan mielipidettäni kisahallilla. Tästä käytiin hyvä keskustelutuokio ja siihen osallistui useita henkilöitä.

Jesse13
    Kotikutoinen bboy
    RC street crew 1984
    http://www.youtube.com/watch?v=8owsL_yPNr0

9. Propsit Jesselle vaivasta ja topikista. Jäbä on pitkän linjan konkari ja tiedät et sulla on mun crewn respecti.

Mitään nimiä ei ole kukaan vielä maininnut eli täytynee olettaa että tässä puhutaan meidän yrityksestä ja sen perustajista ja Kaidesta. Voisinpa alottaa tekstin sillä että sen sijaan että etsitään nettisivuilta suurennuslasilla kritisoitavaa, olisi suotavaa nähdä jengiä tekemässä asioita ja reppaamassa. Vähemmän puhetta ja enemmän tekoja.

Esimerkkinä tästä, Saiffan kolmen toimintakuukauden aikana meillä ja meidän tiloissa on käynyt opettamassa neljä amerikkalaista huippuopettajaa (Alien Ness, Teknyc, Poe One, Legend), kolme korealaista ja kaksi ranskalaista. Ollaan tiimin ja yhteistyökumppaneiden kanssa järjestetty samana aikana viisi tapahtumaa tanssijoille (Avajaisjamit, Friday Night Popping, Pipefest 10 years in the pipe, Circle Prinz ja The Go Off). Myös Sadefest järjestettiin meidän tiloissa, viikottaista kaikille avointa treenivuoroa unohtamatta. Luonnollista on että heti kun uutta tapahtuu niin halutaan kritiikkiä esittää. Me Saiffalla tehdään kädet likasena töitä päivittäin että saataisiin suomalainen katutanssi uudelle levelille, tätä tuskin voi kukaan kiistää.

Nettisivujemme materiaalit ovat meidän käsityksemme totuudesta ja seisomme niiden takana, mitään valheita emme ole sivuille laittaneet mistä tässä meitä nyt ilmeisesti syytetään. Omasta statuksesta (amatööri vai pioneeri vai siltä väliltä) en tykkää turhia pulista, antaa muiden tehdä tuomio tekojeni perusteella, vaikka joskus työn puolesta joudunkin kirjottamaan muutaman lauseen bioon. Oon eri maassa joraamassa melkein joka viikonloppu tekemässä sitä mistä tykkään eli tuomaroimassa battleja, opettamassa workshoppeja, battlaamassa ja ringittämässä jameissa tai vaikka concreetilla.

Tässä Bronxin legenda bboyn Alien Nessin blogissa kommentti meidän possesta:

"
    Saiffa’s founding members are pioneers of Finnish streetdance and are part of the crew, Flow Mo, the most successful crew in Finnish streetdance history. 

Thank you to my entire Flow Mo family for the love and respect... and congrats on your new studio!
    "

Jos siis mun tai ryhmäni statuksesta on vielä sanottavaa niin voidaan siitä tehdä vaikka oma topikki ja mielellään perustelen väitettämme nettisivuillamme: Flow Mo - Suomalaisen breakdancen uranuurtaja.

Seuraavaksi Kaiden opettajakuvaus nettisaitiltamme:

"Kaj “Kaide” Bärlundin aka Norsu on pitkän linjan kamppailulajien ammattilainen, Beat Warriors ryhmän bboy, suomalaisen hip hop-kulttuurin pioneeri sekä pitkäaikaisimpia capoeira/breakdance -opettajia maassamme. Kaide on innostava ja aktiivinen treenaaja ja hän työskentelee tanssin ja kamppailulajien lisäksi nuoriso-ohjaajana."

Opetuksen Kaide aloitti 1996 Capoeiralla, JOSTA siirtyi sitten breakkiin. Jos Hypnoticin sanojen mukaan Pera (jolta Kaide oppi tietääkseni lajia myös) toi Capoeiran Suomeen ysärin alkupuolella, tekee tämä Kaidesta YHDEN Suomen pitkäaikaisempia capoeira-opettajia. Capobreak-konseptin annan mielellään Petelle, mä pidän mun tunnit breakkina niinkun Kaidekin tanssitunnit tanssina ja itsepuolustukset omanaan. Btw myös Mikko Algrenin tunneilla ysärin puolivälissä Jyväskylässä treenattiin capoeiran perusteita tukemaan lajia, eli kenenkään on hankala sanoa että on ensimmäinen, viimeinen tai ainoa tekemään yhtään mitään tässä maassa.

Pioneeri-statuksen määritelmä riippuu usein määrittelijästä, mutta eihän ne kevyet kengät ole täyttää, eikä kuka tahansa tallaaja missään nimessä itseään pioneeriksi voi kutsua. "Suomalainen hip hop-pioneeri" ei tarkota samaa kuin break-pioneeri, niinkun tiedetään tähän kulttuuriin kuuluu paaaljon muuta kun pelkkä kisiksellä hikoilu :). Kisiksellä pyöriminen ei tee kenestäkään suomalaisen hip hop-kulttuurin pioneeriä, hip hopin pioneeri voi olla vaikka ei ois ikinä koittanu askeltakaan b-boyingia. Myöskään bboy-pioneerista ei tässä kyseisesä opettaja esittelyssä ollut puhetta niinkun vesan postista helposti ymmärtää.

Kaide on elänyt tätä kulttuuria täysillä kasarilta asti niinkun sinäkin Pete, käyny läpi Lepakon bileet ja kulttuurin hyvät ja huonot ajat ja selvinnyt niistä ja vaikuttanut kulttuuriin monella tapaa. Kuinka monta siitä sukupolvesta on jäljellä enää mukana skenessä tänä päivänä? Niistä, kuinka moni viettää aikansa opettamassa ja tekemässä positiivista ja tärkeää nuorisotyötä, vaikuttamassa tulevien vuosikymmenien pioneereihin? Suurin osa on valinnut uransa toisin, hakee ysistä viiteen duunista leipää muksuilleen, mikä on täysin ymmärrettävää mutta harmi meidän kannalta että heitä ei enää näy. Käsittääkseni hip hop on ollut kasarilla vielä paljon enemmän lifestyle-juttu kuin monille nykyisin, nykypäivänä joku saattaa Suomessa harrastaa "breakdancea" vuosia tietämättä mitään koko kulttuurista kokonaisuutena. Luonnollisesti tiedostan että mun kasarin hip hop-tietous on toisen käden informaatiota, alotin breikkaan 95. Silti mä droppaan mielelläni sen kiistellyn tittelin K:lle. Jos Hypnotic tai Vesa ei niin hei se on teidän mielipide mutta ei MISSÄÄN nimessä absoluuttinen totuus.

Itse olen oppinut Kaidelta huimia määriä enkä epäröi hetkeäkään sanoa kaveria mun opettajaks. Oon myös erittäin iloinen että Saiffan opettajat on niinkin pro tyyppejä joka ikinen kun ovat.

Yhteenvetona lopuksi, ehkä "koko Suomen hip hop-skene" saa barrikaadeille nousemisen sijaan tsillaa, asiat on meillä ihan hyvin ja ketään ei ole huijattu. Satusetäläpät, ja huijaussyytökset voidaan siis jättää omaan arvoonsa.

Jussi Focus Sirviö

Flow Mo Crew - bboy
    Saiffa Oy - tiedottaja ja opettaja

Tämän aiheen RSS

Vastaus »

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun.