Kiitos vaan focus kattavasta flo mo/saiffa esittelystä.Mutta missä ne faktat on??Se et kaide väittää olevansa suomi hip hopin pioneeri ei ikävä kyllä meille riitä.Tarvitaan todisteita siitä et on tehnyt jotain ansaitakseen niin korkean tittelin.Omasta puolesta voin sanoa, että vuodesta -84 mukana olleena en ikinä törmännyt kaideen, kun vasta tanssivintillä peran tunneilla -98.Ja kun puhutte siitä, et totuuksia on monia, niin voin kertoa et piirit oli pienet, ja jossain vaiheessa törmäsit väkisinkin tyyppeihin, jotka skenessä oli mukana.Voit käydä kysymässä keltä tahansa, kuka on ollut skenessä kasarilla,ysärillä tai nyt ne ainakin tietää mut.Eikä väliä onko se bboy,wraittari tai mc.Voiko kaide pioneerinä sanoa samaa??Niitä todisteita odotellessa mitä jos kääntyisit oman crewis tyyppeihin kuten topiin,taijaan,ristoo tai mikkoon, nekin voi kertoa varmasti kuinka paljon kaide antoi pioneeri oppejaan heille.Kuten on sanottu jo niin monta kertaa faktat faktoina!!
Breaktanssin opetus suomessa 1984-2010
Taukojalka keskustelu » Vapaa sana
-
Lähetetty 1 vuosi sitten #
-
Hello kaikille!
Täällähän tajuton kädenvääntö päällä.. nyt kun oon lukenu näitä niin ajattelin kans kirjoittaa skidisti omia ajatuksia tästä koko "pioneeri" sanan käytöstä jne.
Toi koko sana on niin monella tapaa tulkittavissa ja on loppujen lopuksi kuitenkin muiden ihmisten "antama" titteli (ainakin yleensä). Aika harva toitottaa itsestään olevansa pioneeri, vaan yleensä muut puhuu/kirjoittaa jostain henkilöstä sillä sanalla. Ja mitä oon käsittäny tosta Kaiden esittely tekstistä että se ei itse sitä ole kirjoittanu...
Se että jostain puhutaan että on pioneeri niin voi olla myös vaan oman kaupungin hoppi-toiminnassa pioneeri tai ihan vaan oman lähiön pioneeri jos on tuonu yhteisöön jotain hyvää ja antanu nuorille tekemistä, vaikutteita, tietoa, muuttanu jonkun elämän parempaan tai vaikuttanu ylipäätään jonkun toisen elämään jollain tasolla positiivisesti.
Se että onko kaikista tyypeistä mitään footagea vanhoilta ajoilta on kans skidisti kyseenalaista että sekö määrittää sen että on ollu mukana geimeissä. Itse ainakin oon ollu mun hoppi skenessä mukana ollessa aivan todella huono ottaa mitään valokuvia mun tekemistä graffoista tai alkuaikojen breikkimeiningeistä (ennen tanssivintin aikoja kun Jurassikin ja muiden kanssa treenattiin kisahallilla ja puskettiin Color Blind projektia). Se että mulla ei ole valokuvia tai footagea niiltä ajoilta ei tietenkään tarkoita etteikö näitä asioita olis tapahtunu. Joistain legendaarisista alkuperäisistä rokkaajista Bronxista ja Brooklynista ei ole edes minkäännäköistä valokuvaa olemassa vaan eri ihmiset on kuvaillu näiden tyyppien ulkonäköä ja tanssityyliä josta on muodostunut kaikille mielikuva k.o. henkilöstä.
Täältä löytyy hyvä esimerkki kohdasta "RUBBERBAND":
http://toprockcity.net/hip_hop_toprock_knowledge.htmMun mielestä tehokkain tapa keskustella tästä asiasta olis ihan oikeasti keskustella tästä asiasta kasvotusten jonkin sortin paneelikeskustelun muodossa, että jokainen pääsee esittämään oman kantansa tähän asiaan ja kuulemaan muiden mielipiteet. Muutenkin suomessa harrastetaan paneelikeskusteluja aivan liian vähän ja info ei liiku meidän skenen sisällä niin paljon kun sille olisi selkeesti tarvetta.
Mutta tää nyt vaan on tietty vaan mun näkemys koko tähän asiaan.
-Mikko
Lähetetty 1 vuosi sitten # -
Joo, tuntuu et tääl alkaa läpät lähtee vähä lapasista. Toi Mikon idea paneelikeskustelusta ei oo yhtään hullumpi jos siihen just sais kaikkia kasarin oldschool -jäbiä beesiin. Olis mielenkiintosta kuunnella suoraan jengiltä mitä kaikkee on tapahtunu aikoinaan. Me keskusteltiin Kaiden kaa jo asiasta ja kaikki on ihan cool. Mun näkemys yleisesti hiphop pioneerista on, että on muuttanut jonkun osa-alueen kohdalla peliä merkittävästi. On sit eri asia onko oldschool ja ollut kauan mukana peleis. Mut jengil on aina näkemyseroja asioista tietty. Ja Jussi, ei täs kukaan oo ottamassa mitään meriittejä pois Flow Mo:lta tai Saiffalta. Joten toivottavasti et vetäny niittei, koska ei ollu tarkotus. Jäbät tekee hyvää duunia skenelle tottakai. Toivotaan et tää palaa aisoihin.
-VesaTheVice/Floorphilia-
Näkemyserot näyttävät olevan suuria täs pioneeri läpäs.Ite olen oman mielipiteeni asiasta antanut ja sen ei ollut tarkoitus, kuin herättää keskustelua/ajatuksia.Keskustelua tarvitaan ja paneeli kuulosti hyvälle.
Juu jäitä hattuun. Asianomaiset on jutellu myös foorumin ulkopuolella ja kaikki ok. Eli Vesa niinku sanoin niin ei niittejä eikä herneitä nenässä. Jatketaan positiivisessa hengessä ja tehään duunia omien skilssien ja yhteisen skenen eteen. Peace!
J
Jeps, ihan asiallista kommentointia/keskustelua tämä on ollut. Ei tässä mielestäni mopo mihinkään karannut.
Mikon idea paneeli keskustelusta on erittäin hyvä. Tämähän voitaisiin järjestää esim Saiffalla, tai jossain muussa vaatimukset yhtähyvin täyttävässä paikassa.
Paneeli keskusteluja Suomi HH:sta on ollut todella vähän, ja yleensä niiden osallistuja lista ei ole ollut parhain mahdollinen. Tässä olisi hyvä tilaisuus järjestää ensimmäinen todella asiallinen paneeli keskustelu, johon osallistuu "asiantuntijoita/pioneereja/ammattilaisia" eri vuosikymmeniltä.
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/oppi/Members/lrl/TIES461/patternit/paneeli/document_fullview
-J13-
Tässä Kaiden vastine keskusteluihin:
Höpöttelyistä vesan ja peten kanssa et ihmiset saa nää asiat tietoon elikäs:
Työstä tän kulttuurin edistämisestä lasten ja nuorten parissa vuodesta 2006-2009 rakennettiin Mikko Vartiaisen kanssa konsepti nuorille Itä-Helsinkii minkä kautta ne sai treenaa lähes ilmaseksi hip-hopin eri alueita ja tässähän ovat olleet mukana useat kisahallin huipuista mukanaki alusta lähtien ja sitä kautta edelleen opettaa osa,ja tälläistä ei ole ikinä vielä ollut näin laajasti idässä. Myös 2007-2009 Helsingin kaupunki anto virallisen työnimikkeen ja työn mulle hip-hop kuulttuurin edistäjänä Helsinki, Vantaa, Espoo-alueelle johtuen mun työstä nuorten parissa, lähiötietoudesta miten ne toimii tällästä ei ollu ikinä ollu aikasemmin kukaan saanut ja johtuen just mun aikasemmista tekemisitä ja työstä nuorten parissa päättäjät anto tän homman. Mun tehtäviin kuului opettaa kouluilla, nuorisotaloilla, koulukodeissa ja kertoa hip-hopin vaikutuksesta ihmiseen, musiikki, tanssi, kuinka ne antaa päämäärän elämään, ja tällästä työtä ei ole tietääkseni kukaan muu tehny aikasemmin;) Jos on en ole kuullut missään lähiössä kenestäkään valitettavasti:/ Myös samalla 2006 perustettu jengini Beat Warriors on myös laitettu pystyyn edistämään katukulttuuria (Helsinki, Vantaa, Espoo, Suomi) ja ollaan esiinnytty koulukodeissa, kouluissa, nuorisotaloilla, tapahtumissa varmaan lähempänä 1000 keikkaa nyt. Täysin ilmasiks ja päämäränä edistää hip-hopia ja sen takia minä (kaide), Iskulaatikko, Rudirok, Saki1, Saka, Air Jackson tunnetaan joka puolella ja meidät tunnetaan tän genren lähettiläinä ihan sama mihin lähiöön mennään. Kuinka moni muu jätkä hallilta tai muualta lukuun ottamatta nyt Saiffaa pystyy kertoo tekevänsä Täysin ilmaseks tän kulttuurin hyväks ja menevänsä lähiöihin, steisille, ihan mihin vaan puhuu nuorille muutoksesta minkä tää tarjoaa. Se on helvetin valitettavaa et meiltä löytyy kovia jätkiä ja niitä näkyy kisiksellä, mut mä en ole kuullut yhestäkään yhessäkään lähiössä missä pyörin ja Mä pyörin sielä koko ajan;). Ja tää asia on semmonen mihin jokanen voi vaikuttaa ja jokasen meistä joka on saavuttannut jotain tän kulttuurin avulla pitäis jakaa sitä eteenpäin pienille/isoille ilman aina päämäärää saada rahaa. Mä teen sitä just sen takii ku kasvoin ja asun edelleen lähiöissä ja tiedän miten nihkeettä ihmisillä sielä on ja mihin helposti pahimmillaan sielä ajautuu tekemään ihan jotain muuta ku hyviä asioita. Itseni kohdalla puhtaasti räppi, tanssi muutti mun elämän anto erillaisii päämääriä ja sen takii osaan siitä kertoa päättäjille, aikuisille, lapsille/nuorille aidosti mitä se muutos on ja myös sen takii mua kuunellaan. Toivoisinki et jengi nyt lopettais keskittymisen muitten tekemiseen ja katsois peiliin ja miettis miten MInä voin vaikuttaa/tehä et tää kasvais ja nuoret kiinnostuisi ja hoppi laiffi kasvais, niinku mä muistan sen alusta alkaen miten musiikki, kaikki ne ihmiset mun ympärillä sillon ja nyt miten hauskaa mulla on ollu ja on:DDD
Lopuksi vielä jos oikeasti haluu lähtee opettaa, esiintymään lähiöihin ni mun kautta pääsee aika helposti koska mulla on kontaktit lähes tulkoon jokaisen lähiön nuorisotaloihin, kouluihin, sossuun et kyl siel hommaa olis jokaselle pioneerille;) Oikeeen miellään jaan mun tietoutta vanhoista ajoista ja siitä miten me elettiin sillon jengeissä ja siinä välissäki:D
Ton pioneeri ja biografin on kirjottannut toimittaja joka seurannu mun työtä nuorten parissa ja ottannut sen nuorilta suoraan niitä haastateltaessa ja edellä mainittuun sanaan mun mielestä kaikki jäbät Pete, vanhat lähiö Ganstat, 90-luvun ja 2000-luvunki tyypit kaikki ne vaikuttaa kaikkeen on pioneerejä lapsille, nuorille mut täähän vaan mun näkemys asiasta:D
Since 1986 Kaide a.k.a izo K, Norsu B-boy, Katusoturi
edit: muutama lisäys vielä loppuun
Terveiset Italiasta koko suomen bboy skenelle, seurannu sivusta jonkin verran ja jengil vaikuttaa menevän hyvin. Mukava lukea/kyyliä youtubesta/muualta, pitää munkin mielen virkeänä ja treeni-innon hengissä.
Loistavaa että suomessa on nyt 2 kivenkovaa, nimittäin dance.fi ja saiffa. Tuo varmasti uusia tuulia ja ihmisille lisä-inspiraatiota.
Mitä nyt tulee tähän edellä käytyyn keskusteluun niin itse en lähtisi huutelemaan, että kyseinen henkilö tai joku muu ei ole tai on jotain. Lähtisin täsmentämään. Ilmeisesti tässä keskustelussa on muutama aihe: capo-break opettajat ja Kaiden pioneeri-titteli.
Oma mielpide seuraavasti:
Capo-break: en usko, että hirveästi parempaa mielipidettä pääkaupunkiseudun ensinmäisistä muistettavista capo-break tunneista/opettajista on tämän foorumin käyttäjistä muilla kuin hypnoticilla. Perustelut abouttiarallaa seuraavasti... Hypno kuitenkin tehny yhteistyötä pk-seudun parhaimpien capo-jätkien kanssa, ja paljon. Keitä ne on niin en nosta esiin muuta kuin pyynnöstä koska tämä on oma henk.koht mielipiteeni. Mitä tulee muuhun suomeen niin varmasti Jussilla on näkemys mitä capoeira on joten luottaisin hänen sanaansa että Mikko on opettanut oikea oppisia capo-liikkeitä. Muualta ei hirveästi ole kuulunut sanaa niin vaikea ottaa kantaa.
Kaiden pioneeri titteli: kuten aiemmin mainitsin niin täsmentäisin sitä titteliä, oma mielipiteeni että pioneerin titteli pitää saada kyseisen kulttuuripiirin harrastajilta ei toimittajalta (en tiedä kuinka vihkiytynyt toimittaja oli HH-skeneen joten taas pienellä varauksella). Ja tosiaankin Kaide on tehnyt mittavan työn nuorison keskuudessa mistä iso hatunnosto, kukaanhan ei voi kiistää etteikö Kaide olisi pioneeri nuorisotyön keskuudessa ;) Ja onhan Kaide ollut mukana vakavammin vuodesta 2005 jolloin Stadi09 voitti ensinmäisen UBJ-mestaruutensa. Jo tätä ennen Kaide on ollut messissä. UBJ05 asiaan vielä lisäys että ei skabannut silloin voittavassa joukossa vaan oli kannustavana osapuolena. Edellisessä lauseessa en missään nimessä tahdo mollata vaan kerron faktat, Kaide treenasi silloin todella kovaa, jotta saisi skabakokonaisuuden kuntoon mutta totesimme silloin yhteisymmärryksessä että oli liian aikaista hänen kohdallaan. Sama kova treeni jatkui edelleen köpis reissujen ynnä muiden tapahtumien jälkeen ja niitä ennen. Eli ei suljeta todellakaan pois sitä että Kaide ei olisi treenannut tai ollut messissä. Haluaisin vain todeta, jotta väärinkäsityksiä ei syntyisi: tarkentakaa. Itseäni voisin tituuleerata Presidentiksi, tosin pitäisi vähän täsmentää, että mikä Presidentti. Vaikka oman firman Presidentti. Todella tyhmä esimerkki, jonka te kaikki ymmärrätte. Välillä vaan pitää palata hiekkalaatikolle, jotta tajuaisi päivänselvät asiat. Itse lähdin Italiaan ja tajusin elämää uudelleen. Halvemmallakin pääsee, mutta mulla näin.
Joten ehdottaisin kaikki osapuolia tyydyttävän ratkaisun siitä Kaiden tittelin täsmentämiseksi, täsmentäkää minkä alan. En näe edelleenkään Kaidea breakin tai Hip Hopin pioneerina, enemmänkin nuorisotyön, jossa hän on opettanut breakia ja kertonut Hip Hopista. Tasosta en tiedä, enkä taaskaan mollaa vaan täsmennän että sen jätkän treenimoraalin tuntien niin tehnyt varmasti parhaansa. Jussi tai Hattunen esimerkiksi varmasti olisi tekninsesti parempia opettajia, toisaalta heiltä ehkä puuttuu "se jokin" joka saa yhteyden nuoriin. Meillä kaikilla on vahvuutemme ja heikkoutemme, käytetään niitä sen mukaan. Elämä on kuitenkin liian lyhyt riitelemiseen ja paskanjauhantaan.
Ainiin, tsekatkaa muuten Atan blogi: http://bboyata.blogspot.com/
Itse nauttinut lukemastani ja kun ei muuten ole mahdollisuutta keskustella ko. henkilön kanssa niin mukava lukea mietteitä blogista.Muuten niin ihan oikeesti, nauttikaa ruuasta, viinistä, rakkaistanne, siitä mitä teette ja olkaa itsenne.
Ja jos jollakulla on akuutimpaa asiaa tai muuta niin 24/7 tavoittaa +358401835126 tai jan.brunnstrom@hotmail.com. Facebbokistakin löydyn nimellä Jan Brunnström. Jos joku lähettää hyviä juttuja niin todella mukavaa, jos joku haluaa lähettää paskaa niin lupaan kuitenkin keskustella rakentavasti. Joten Petri hollaillaan, Vesa sama juttu (lisää kuvaton kuvii dude!), Jussi ja Hattunen: mukavaa et teil menee hyvin ja ootte löytäny uutta inspistä Kaidesta, Kaide jos on eriäviä mielipiteitä niin ei luulis olevan korkea kynnys ottaa yhteyttä.
Rauhaa ja rakkautta (vitun vanha klisee mut anyway).
Naulan kantaan Janton! En olis asiaa ite osannut paremmin sanoa. Mäkin näkisin, et Kaide oot pikemminkin nuorisotyön pioneeri noiden sanojen perusteella. Se on todella hienoa et käyt puhumassa nuorille hiphop kulttuurista jne. Sitä tuskin kukaan voi kieltää. Mutta mä sanoisin tosta sun kirjotuksesta jotain: "Kuinka moni muu jätkä hallilta tai muualta lukuun ottamatta nyt Saiffaa pystyy kertoo tekevänsä Täysin ilmaseks tän kulttuurin hyväks ja menevänsä lähiöihin, steisille, ihan mihin vaan puhuu nuorille muutoksesta minkä tää tarjoaa. Se on helvetin valitettavaa et meiltä löytyy kovia jätkiä ja niitä näkyy kisiksellä, mut mä en ole kuullut yhestäkään yhessäkään lähiössä". Kisiksellä, kuten muuallakin suomessa todellakin on kovii jannui, jotka on treenannu vuosia ja edustanut kotimaassa ja ulkomailla, jotkut enemmän, jotkut vähemmän ja kaikki on joutunu näkee kovan vaivan omien skillssiensä ja tyylinsä eteen. Jokainen meistä on valinnut oman tiensä ja tyylinsä, miten edustaa tätä kulttuuria ja miten työskennellä tietään eteenpäin. Vaikka ei käviskään lähiöis opettamassa ilmaseks nuorille hiphop kulttuuria ni ei se mun mielestä tee kenenkään duunia vähempiarvoseks. Ja jokaisen kutsumusammatti ei välttämättä oo nuoriso-ohjaaja. Omalta kohdaltani voin sanoa et hoitaisin kyseiset hommat varmaan helvetin huonosti :D Mut tekeeks se sit mun bboy/hiphop -"uran" täysin merkityksettömäks? Ei todellakaan mun mielestä. Eli pointti oli, että Kaide, teet upeeta duunia ja jatka sitä, mut jokaisella on oma tapansa pitää tää itselleen aitona. Oli se sitten edustamalla jameissa/skaboissa ja vaan elämällä tätä omalla tavallaan tai käydä levittämässä tietoa eteenpäin. Ja vielä kerran tästä hiphop-pioneeri -statuksesta: vaikka tää kulttuuri ehdottomasti on elämäntyyli ja mielentila, niin mun mielestä edelleen pioneeri-status saavutetaan vaikutteita tehneillä skillsseillä jollain osa-alueella.
Mut jees, keep shit locked down & peace, love, unity and havin crazy erotic timez! ;D
-VesaThe20-HoodViceLord/Floorphilia-
jep, taas!
Asiasta erittäin hyvä artikkeli ja keskustelua:
http://hiphopandpolitics.wordpress.com/2009/08/31/who-is-a-hip-hop-pioneer-and-what-is-a-legend/Ja toinen hyvä sääntö/määrittely:
http://www.krsoneinc.com/9-elements-of-hip-hop/declaration-of-peace/
Ja esim kohta 16.Ja nyt siis kyseessä aika isojen poikien määrittelyt
Turhajätkä
-Jesse13-Lähetetty 1 vuosi sitten #
Vastaus »
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun.

In English